Jeg lavede disse madbrød til årets veganske julefrokost, og jeg var overrasket over, hvor gode de blev. De er lækre, bløde og med masser af smag. Så jeg synes, at de bestemt fortjener en plads på min blog, og jeg har derfor lavet dem igen i dag. Resultatet blev stort set det samme, selvom jeg første gang lavede dem på slum og derfor ikke havde nogen opskrift at følge. Jeg foretrækker nemlig at prøve mig frem, når jeg laver brød, og jeg putter det i, som jeg lige har ved hånden.
Giver 2 store brød
Ingredienser:
600 ml vand
50 g gær
2 tsk. salt
2 spsk. tørret basilikum
3-4 fed hvidløg, pressede
½-1 tsk. gurkemeje (gør brødet mere gyldent, men kan undlades)
100-150 g soltørrede tomater, skåret i stykker
150 solsikkekerner
300 g fuldkornsmel/grahamsmel
550 g alm. hvedemel
Fremgangsmåde:
Varm vandet, så det er “fingervarmt.” Opløs gæren i vandet. Tilsæt salt, tørret basilikum, pressede hvidløg, gurkemeje, soltørrede tomater, solsikkekerner og mel. Ælt dejen godt! Den må gerne være lidt klistret, da kernerne suger noget af væden, når dejen hæver.
Stil dejen til hævning 1 time et lunt sted tildækket af et viskestykke.
Ælt dejen igen og del den i to stykker. Ælt hver dejklump godt og form dem til to aflange brød. Placer brødene på en bageplade beklædt med bagepapir. Tryk brødene lidt flade. Lad brødene hæve tildækkede i en halv time.
Skær riller i brødene, inden de bages i en forvarmet alm. ovn ved 200 grader i 20-25 minutter.
Tip:
Når dejen hæver første gang, putter jeg den i en stor keramikskål tildækket af et viskestykke. Jeg stiller skålen på en kogeplade, som jeg tænder på lavt blus i nogle minutter. Varmen sætter ekstra gang i hævningen. Man kan også stille skålen oven på en varm radiator eller i en varm vindueskarm.
Når brødene er kølet af, bør de pakkes i lukkede plasticposer, så de holder sig bløde længst muligt.













































































