Disse kanelstænger er lækre og snaskede, og kombinationen af creme og kanel er fantastisk. Min far siger, at de smager “perfekt” 🙂

3 kanelstænger
Ingredienser:
Dej:
2 dl lunkent vand
25 g gær
75 g sukker
½ tsk. salt
50 g plantemargarine, smeltet
450 g hvedemel
Fyld:
1 brev pulverkagecreme (f.eks. fra Dr. Oetker eller Maizena)
2½ dl sojamælk*
150 g plantemargarine
200 g farin
1-2 spsk. kanel
Evt. flormelis til glasur
*Brug ikke mere end 2½ dl, da cremen ellers bliver for tynd.
Fremgangsmåde:
Opløs gæren i vandet. Tilsæt derefter sukker, salt, smeltet margarine og hvedemel. Ælt dejen godt og sæt den til hævning i 40 minutter. Den skal hæve tildækket et lunt sted.
Pisk sojamælk og pulverkagecreme nogle minutter, til det er en tyk masse. Sæt kagecremen på køl i mindst 20 minutter og pisk den igen, inden den skal bruges.
Bland plantemargarine, farin og kanel, til det er en ensartet masse.
Når dejen er færdig med at hæve, æltes den og deles i tre lige store klumper (brug evt. en vægt, så klumperne vejer det samme). Hver klump æltes igen og rulles tyndt ud som en aflang firkant, der har samme længde som bagepladen. Dejen smøres først med kanelblandingen og derefter med kagecremen.
Efterfølgende rulles dejen sammen på langs og lægges på bagepladen med samlingen nedad. Hver stang skæres halvvejs igennem med 1,5 centimeters mellemrum, og skiverne bøjes skiftevis til hver side. Alternativt kan du lave lodrette klip med en ren saks og bøje dejen skiftevis til hver side. Klip ikke for dybt, da fyldet så risikerer at flyde for meget ud.
Kanelstængerne skal efterhæve i 20 minutter, og derefter skal de bages ved 200 grader i 10-15 minutter, til de er gyldne. Noget af fyldet kan godt løbe ud under bagning, men det skal du ikke bekymre dig om, for de bliver gode alligevel!
Når de er afkølede, kan de eksempelvis pyntes med glasur.




